Ford T-mallin mainos vuodelta 1908 |
Kun jokin on riittävän vanhaa, niin se on yleensä myös
kaunista. Tämä lause pätee ainakin vanhoihin autoihin. Ne herättävät monissa
meissä jopa nostalgisia tunteita. Tyylikäs vanha auto on herrasmiehelle oiva
valinta; ainakin museorekisterissä kesäillan rauhallisia ajeluita varten.
Vanhat autot edustivat aikansa ylellisyyttä, sillä autoilu oli harvinaista
herkkua. Tänäkin päivänä useimmat vanhat autot ovat arvokkaita ja niillä
yleensä ajetaan vain vähän. Esimerkiksi vuoden 1954 Buick Skylarkista pyydetään
Nettiautossa 113 tuhatta euroa ja vuoden 1925 Ford T-mallista noin 30000€.
Vanhat autot voivat olla keräilykohde siinä missä kellotkin tai postimerkit.
Autojen historia ulottuu niinkin pitkälle kuin vuoteen 1769,
mutta nämä prototyypit olivat pikemminkin höyrykoneen voimin hitaasti liikkuvia
yksinkertaisia kärryjä. Autojen ensimmäinen varsinainen tuotos tapahtui Karl
Benzin toimesta vuonna 1888 Saksassa ja Ranskassa Benz-merkin alaisuudessa.
Benz, kuten muutama muukin aikalainen, oli rakentanut ensimmäisen autonsa jo
vuonna 1885. Ford alkoi tekemään autoja vuonna 1903. Fordin kuuluisa T-malli (Model T)
oli kautta maapallon ensimmäinen auto, jota tuotettiin useissa maissa
samanaikaisesti kuten USA:n Detroitissa, Englannissa ja Kanadassa ja jota
myöhemmin koottiin myös Saksassa, Argentinassa, Ranskassa, Espanjassa, Norjassa
ja Tanskassa. Fordin T-malli oli ensimmäinen auto, joka avasi automarkkinat
myös tavalliselle keskiluokan amerikkalaiselle. Sen valmistus aloitettiin
niinkin aikaisin kuin vuonna 1908.
Antiikkiautosta voidaan pääsääntöisesti puhua, kun auto on
yli 45 vuotta vanha. Nämä autot voidaan jakaa vielä useampaan luokkaan. Kuten
veteran-autoihin, brass-autoihin ja vintage-autoihin. Viimeksi mainituin käsittää
autot, jotka on valmistettu vuosien 1919 ja 1930 välisenä aikana. Eräät yhteisöt jakavat autot tiettyihin luokkiin oman käsityksensä mukaan. Esimerkiksi The Classic Car Club of America (CCCA) jakaa autot seuraavasti: 30-49 vuotta vanhat autot: classic, 50-99 vuotta vanhat autot: pre-antique class ja yli 100 vuotta vanhat autot ovat antique class.
Maailmanlaajuinen automuotoilun muutostrendi alkoi lähes heti toisen maailmansodan jälkeen. Esimerkiksi vuonna 1946 Crosley ja Kaiser-Frazer muuttivat perinteistä tyyliään.
Lopuksi tarjoamme kuvia näistä mekaanisista taideteoksista eri vuosien varrelta aikajärjestyksessä muutamien tietojen kera.
Hubmobil Typ 20 Vuosimalli: 1909 Kuutiotilavuus: 2900 ccm Huippunopeus: 60 km/h Hevosvoimat: 20 Sylinterien määrä: 4 |
American La France Vuosimalli: 1916 Kuutiotilavuus: 14500 ccm Huippunopeus: 100 km/h Hevosvoimat: 105 Sylinterien määrä: 6 |
Pontiac Sport Cabrio Vuosimalli: 1929 Kuutiotilavuus: 2100 ccm Huippunopeus: 75 km/h Hevosvoimat: 33 Sylinterien määrä: 4 |
Chrysler ,,77" Phaetom Vuosimalli: 1930 Kuutiotilavuus: 4340 ccm Huippunopeus: 100 km/h Hevosvoimat: 90 Sylinterien määrä: 6 |
Ford A Cabriolet Vuosimalli: 1930 Kuutiotilavuus: 3000 ccm Huippunopeus: 80 km/h Hevosvoimat: 40 Sylinterien määrä: 4 |
BMW Ambi Budd DA 4 Vuosimalli: 1931 Kuutiotilavuus: 500 ccm Huippunopeus: 35 km/h Hevosvoimat: 15 Sylinterien määrä: 4 |
Ford Briggs Vuosimalli: 1931 Kuutiotilavuus: 3200 ccm Huippunopeus: N/A Hevosvoimat: 40 Sylinterien määrä: 4 |
Fiat 508 Ballila Vuosimalli: 1932 Kuutiotilavuus: 995 ccm Huippunopeus: 60 km/h Hevosvoimat: 20 Sylinterien määrä: 4 |
BMW 315 München Vuosimalli: 1935 Kuutiotilavuus: 1500 ccm (?) Huippunopeus: 100 km/h Hevosvoimat: 34 Sylinterien määrä: 6 |
Adler Werke F/M Ambi Budd Berlin Vuosimalli: 1938 Kuutiotilavuus: 995 ccm Huippunopeus: 90 km/h Hevosvoimat: 25 Sylinterien määrä: 4 |
Riley 12/4 Special Vuosimalli: 1938 Kuutiotilavuus: 1500 ccm Huippunopeus: 137 km/h Hevosvoimat: 57 Sylinterien määrä: 4 |
Horch Typ 853 Vuosimalli: 1938 Kuutiotilavuus: 4911 ccm Huippunopeus:140 km/h Hevosvoimat:100 Sylinterien määrä: 8 |
Ford V 8 Cabriolet Vuosimalli:1938 Kuutiotilavuus:3600 ccm Huippunopeus: 130 km/h Hevosvoimat: 90 Sylinterien määrä: 8 |
Mercedes-Benz 170 S Cabriolet A Vuosimalli: 1952 Kuutiotilavuus: 1767 ccm Huippunopeus: 122 km/h Hevosvoimat: 52 Sylinterien määrä: 4 |
Citroen 11 CV Traction Avant 11 CV legere Vuosimalli: 1953 Kuutiotilavuus: 1911 ccm Huippunopeus: 105 km/h Hevosvoimat: 55 Sylinterien määrä: 4 |
Bentley R Sports Saloon Vuosimalli: 1953 Kuutiotilavuus: 4560 ccm Huippunopeus: 120 km/h Hevosvoimat: 150 Sylinterien määrä: 6 |
Daimler-Benz 180 Vuosimalli: 1955 Kuutiotilavuus: 1767 ccm Huippunopeus: 126 km/h Hevosvoimat: 52 Sylinterien määrä: 4 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommenttinne julkaistaan heti, kun se on hyväksytty valvonnassa.