tiistai 24. syyskuuta 2013

Wanhat autot


Ford T-mallin mainos vuodelta 1908
Kun jokin on riittävän vanhaa, niin se on yleensä myös kaunista. Tämä lause pätee ainakin vanhoihin autoihin. Ne herättävät monissa meissä jopa nostalgisia tunteita. Tyylikäs vanha auto on herrasmiehelle oiva valinta; ainakin museorekisterissä kesäillan rauhallisia ajeluita varten. Vanhat autot edustivat aikansa ylellisyyttä, sillä autoilu oli harvinaista herkkua. Tänäkin päivänä useimmat vanhat autot ovat arvokkaita ja niillä yleensä ajetaan vain vähän. Esimerkiksi vuoden 1954 Buick Skylarkista pyydetään Nettiautossa 113 tuhatta euroa ja vuoden 1925 Ford T-mallista noin 30000€. Vanhat autot voivat olla keräilykohde siinä missä kellotkin tai postimerkit.

Autojen historia ulottuu niinkin pitkälle kuin vuoteen 1769, mutta nämä prototyypit olivat pikemminkin höyrykoneen voimin hitaasti liikkuvia yksinkertaisia kärryjä. Autojen ensimmäinen varsinainen tuotos tapahtui Karl Benzin toimesta vuonna 1888 Saksassa ja Ranskassa Benz-merkin alaisuudessa. Benz, kuten muutama muukin aikalainen, oli rakentanut ensimmäisen autonsa jo vuonna 1885. Ford alkoi tekemään autoja vuonna 1903. Fordin kuuluisa T-malli (Model T) oli kautta maapallon ensimmäinen auto, jota tuotettiin useissa maissa samanaikaisesti kuten USA:n Detroitissa, Englannissa ja Kanadassa ja jota myöhemmin koottiin myös Saksassa, Argentinassa, Ranskassa, Espanjassa, Norjassa ja Tanskassa. Fordin T-malli oli ensimmäinen auto, joka avasi automarkkinat myös tavalliselle keskiluokan amerikkalaiselle. Sen valmistus aloitettiin niinkin aikaisin kuin vuonna 1908.

Antiikkiautosta voidaan pääsääntöisesti puhua, kun auto on yli 45 vuotta vanha. Nämä autot voidaan jakaa vielä useampaan luokkaan. Kuten veteran-autoihin, brass-autoihin ja vintage-autoihin. Viimeksi mainituin käsittää autot, jotka on valmistettu vuosien 1919 ja 1930 välisenä aikana. Eräät yhteisöt jakavat autot tiettyihin luokkiin oman käsityksensä mukaan. Esimerkiksi The Classic Car Club of America (CCCA) jakaa autot seuraavasti: 30-49 vuotta vanhat autot: classic, 50-99 vuotta vanhat autot: pre-antique class ja yli 100 vuotta vanhat autot ovat antique class.

Maailmanlaajuinen automuotoilun muutostrendi alkoi lähes heti toisen maailmansodan jälkeen. Esimerkiksi vuonna 1946 Crosley ja Kaiser-Frazer muuttivat perinteistä tyyliään.

Lopuksi tarjoamme kuvia näistä mekaanisista taideteoksista eri vuosien varrelta aikajärjestyksessä muutamien tietojen kera.

Hubmobil Typ 20
Vuosimalli: 1909
Kuutiotilavuus: 2900 ccm
Huippunopeus: 60 km/h
Hevosvoimat: 20
Sylinterien määrä: 4


 
American La France
Vuosimalli: 1916
Kuutiotilavuus: 14500 ccm
Huippunopeus: 100 km/h
Hevosvoimat: 105
Sylinterien määrä: 6

 
 
Pontiac Sport Cabrio
Vuosimalli: 1929
Kuutiotilavuus: 2100 ccm
Huippunopeus: 75 km/h
Hevosvoimat: 33
Sylinterien määrä: 4
 
 
Chrysler ,,77" Phaetom
Vuosimalli: 1930
Kuutiotilavuus: 4340 ccm
Huippunopeus: 100 km/h
Hevosvoimat: 90
Sylinterien määrä: 6
 

 
Ford A Cabriolet
Vuosimalli: 1930
Kuutiotilavuus: 3000 ccm
Huippunopeus: 80 km/h
Hevosvoimat: 40
Sylinterien määrä: 4
 
 
BMW Ambi Budd DA 4
Vuosimalli: 1931
Kuutiotilavuus: 500 ccm
Huippunopeus: 35 km/h
Hevosvoimat: 15
Sylinterien määrä: 4




Ford Briggs
Vuosimalli: 1931
Kuutiotilavuus: 3200 ccm
Huippunopeus: N/A
Hevosvoimat: 40
Sylinterien määrä: 4


Fiat 508 Ballila
Vuosimalli: 1932
Kuutiotilavuus: 995 ccm
Huippunopeus: 60 km/h
Hevosvoimat: 20
Sylinterien määrä: 4

 
BMW 315 München
Vuosimalli: 1935
Kuutiotilavuus: 1500 ccm (?)
Huippunopeus: 100 km/h
Hevosvoimat: 34
Sylinterien määrä: 6

 
Adler Werke F/M Ambi Budd Berlin
Vuosimalli: 1938
Kuutiotilavuus: 995 ccm
Huippunopeus: 90 km/h
Hevosvoimat: 25
Sylinterien määrä: 4
 
 
Riley 12/4 Special
Vuosimalli: 1938
Kuutiotilavuus: 1500 ccm
Huippunopeus: 137 km/h
Hevosvoimat: 57
Sylinterien määrä: 4

 
Horch Typ 853
Vuosimalli: 1938
Kuutiotilavuus: 4911 ccm
Huippunopeus:140 km/h
Hevosvoimat:100
Sylinterien määrä: 8


 
 
Ford V 8 Cabriolet
Vuosimalli:1938
Kuutiotilavuus:3600 ccm
Huippunopeus: 130 km/h
Hevosvoimat: 90
Sylinterien määrä: 8

 
Mercedes-Benz 170 S Cabriolet A
Vuosimalli: 1952
Kuutiotilavuus: 1767 ccm
Huippunopeus: 122 km/h
Hevosvoimat: 52
Sylinterien määrä: 4

 
 
Citroen 11 CV Traction Avant 11 CV legere
Vuosimalli: 1953
Kuutiotilavuus: 1911 ccm
Huippunopeus: 105 km/h
Hevosvoimat: 55
Sylinterien määrä: 4

 
Bentley R Sports Saloon
Vuosimalli: 1953
Kuutiotilavuus: 4560 ccm
Huippunopeus: 120 km/h
Hevosvoimat: 150
Sylinterien määrä: 6
 
 
Daimler-Benz 180
Vuosimalli: 1955
Kuutiotilavuus: 1767 ccm
Huippunopeus: 126 km/h
Hevosvoimat: 52
Sylinterien määrä: 4


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttinne julkaistaan heti, kun se on hyväksytty valvonnassa.